Friday 10 October 2014

OSTEMATRIX SHAKLEE DAPAT MERAWAT BUASIR

Salam 1 Malaysia

Hari ni ecca nak share pengalaman merawat buasir selepas melahirkan anak..Mesti semua yang pernah mengalami keadaan ni rasa takut kan...lebih2-lebih lagi kalau ianya melibatkan pembedahan. Sebelum tu jom kita lihat apa itu buasir. 

Pemahaman perubatan dahulu menganggap bahawa Buasir atau Hemorrhoid adalah akibat dari  pembengkakan jaringan  pembuluh darah vena atau pun ianya dianggap sebagai ‘varicose vein’ di daerah anus dan rectum. 

sebenarnyabuasir001


Kajian saintifik terbaru membuktikan bahawa buasir sebenarnya adalah disebabkan pembengkakkan dan  pergerakan kebawah ‘anal cushions’ iaitu suatu struktur normal yang terdapat dibahagian hujung ‘rectum’. ‘Anal cushions’ ini terdapat secara semula jadi pada semua orang termasuk bayi yang baru lahir dan ia adalah struktur menebal yang terdapat dibahagian lapisan dalam dihujung rectum sehingga ke bahagian atas anal canal yang mengandungi saluran darah arteri dan venus, tisu elastic dan juga tisu fiber.
sebenarnyabuasir002
‘Anal cushion’ ini berfungsi untuk memberikan “Fine Control” kepada ‘anal sphincter’. Ia akan menjadi buasir bila membengkak dan bergeser kebawah. Sekiranya kesemua bahagian ‘anal cushions’ ini dibuang kita akan mengalami kekurangan sekitar 20% kawalan ‘anal sphinter’ dan akan menyebabkan kita akan mengalami kesukaran untuk mengawal ‘kentut’ dan pembuangan najis. 

Penyakit buasir sebenarnya mudah dicegah dan rawatan nya adalah tidak terlalu sukar sekiranya dirawat sebaik saja gejala-gejalanya mula di kesan.Tanpa rawatan awal buasir cenderung progresif dan bertambah teruk dari masa ke semasa.

credit to www.klinikbuasir.com


Saya pernah mengalami pembengkakkan di kawasan tersebut selepas bersalin...ini adalah disebabkan tekanan semasa proses bersalin.. Masih ingat lagi..masa itu ecca dalam wad coz anak kena jaundis..mula lah risau coz duduk pun tak boleh...masa tu bersalin normal..tapi cara nak duduk macam orang ceasarean...takut kena bedah laa...macam-macam fikiran masa tu...risau macamana nak membuang air besar...macam-macam laa...ecca kebetulan masa tu memang dah join shaklee...ecca pun cuba makan ostematrix shaklee...ecca makan 2 biji sekali sebelum tidur...syukur 2 hari selepas tu bengkak dah hilang dan masa nak membuang tu rasa smooth ja... 


set buasir


So, sesiapa yang mengalami masalah yang sama, ecca sarankan cubalah dulu Ostematrix shaklee. Begitu juga kepada ibu-ibu yang bakal bersalin, sangat digalakkan mengambil Ostematrix untuk mengurangkan rasa takut nak membuang air besar kerana ada yang risau jahitan terbukalah dan sebagainya.  Ini kerana pengambilan ostematrix dapat mengelakkan sembelit dan untuk melembutkan najis serta mengurangkan rasa lesu disebabkan berjaga malam.

Nak tau lebih lanjut..bole hubungi ecca ok


Call/SMS/whatsapp : 010-9412280

FB page : Mummy Dee Vita Shop

Email : c_ecca@yahoo.com

Saya merupakan Pengedar Shaklee di Kota Belud , Kota Kinabalu, , Tenom, Keningau, Sabah, Sarawak dan seluruh Malaysia. Hubungi ecca sekiranya anda perlukan maklumat lanjut tentang produk Shaklee atau apa sahaja mengenai Shaklee okey..



No comments:

Post a Comment